Over mij

Mijn foto
Ik ben Sanne, 27 jaar en ik heb CF. Ook heb ik een broertje met CF. Ik ben onder behandeling in het Erasmus MC in Rotterdam. Ik werk 24 uur per week bij Albert Heijn als caissière. In mijn vrije tijd vind ik het leuk om te shoppen en op stap te gaan met vriendinnen/vrienden. Ik heb een relatie met Marco sinds 04-09-2011

woensdag 26 september 2012

Moeilijke keuze

Ik loop er al langer mee. Eigenlijk vanaf dag 1 dat school weer begon. Weer dat gestress wanneer alles af moet zijn. Daarna ging het eigenlijk al niet goed met mijn longen. Een schooldag van kwart voor 9 tot half 5 trek ik maar half. Vroeg mijn bed uit, heel de dag opletten in de lessen. Ben dan gewoon dood moe. En dan als je thuis komt is het niet klaar, nee dan is er nog huiswerk dat gemaakt moet worden.

En in het tweede deel van het jaar komt er stage bij. 2 dagen stage en 3 dagen school.. Ik zou niet weten hoe ik dat moet gaan doen. Ik heb ook nog een sociaal leven en niet dat ik in het weekend niks kan omdat ik dan te moe ben. Dat wil ik niet.

Dus nu raden jullie het al; Ik ga na het behalen van mijn P stoppen met school. Ik wil graag mijn propedeuse halen zodat ik niet het gevoel heb dat ik 1,5 jaar voor niks naar school ben gegaan.
Toen ik 1,5 jaar geleden de keuze maakte om HBO te gaan doen ging het met mezelf een stuk beter. Mijn Longfunctie is 10% achteruit gegaan in 1 jaar tijd. Ik wil niet dat dit zo doorgaat, want dat betekend dat ik naar mijn studie (over 3 jaar) nog maar 25/30% heb.. Dan heb ik aan dat diploma ook niks, want dan heb ik denk mijn energie nodig voor andere dingen. Het geeft natuurlijk ook niet de garantie dat als ik stop, mijn longfunctie stabiel blijft, want dat weet je gewoon niet.

Nu mag ik er 6 jaar overdoen, maar ik wil niet tot mijn 27e op school zitten. Marco zit in zijn laatste jaar. Over 2 jaar willen we allebei op ons zelf, apart of samenwonen, daar zijn we nog niet over uit, maar ik wil dan niet nog op school zitten.

En nu is ook zo dat ik al 2 diploma's in de pocket heb. Ik kan gaan werken. Ik wilde HBO doen omdat ik op het MBO niks hoefde te doen, ik dacht dan moet HBO wel lukken en qua kennis ect lukt het ook wel. Maar het kost me gewoon teveel energie. Ik ben heel de week moe, moe en nog eens moe. Als het maandag is heb ik bij wijze van spreken alweer zin in het weekend. Leuke dingen doen, even 2 dagen geen school.

Nu heb ik volgende week een gesprek met mijn mentor. Dus verder weet ik ook niet hoe of wat.
Maar ik ga jullie op de hoogte houden!

Liefs xx

4 opmerkingen:

  1. Goed dat je een gesprek hebt aangevraagd, misschien zijn er oplossingen. HBO kost ook gewoon onwijs veel energie. Mijn eerste HBO studie (bedrijfseconomie was ook 30 uur les en dan zeker nog 20 uur schoolwerk) Dat vrat ook energie, al kon ik er toen nog aardig tegen. Later ben ik een andere HBO studie gaan doen die veel relaxter was. Ik had maar 15-20 uur les en de studie lag mij beter zodat ik thuis ook niet zoveel uur eraan hoefde te besteden. Dat ging dus enorm relaxt. Uiteindelijk heb ik er alleen voor mijn persoonlijke ontwikkeling wat aan gehad, want in deze huidige markt is het gewoon heel moeilijk om specifiek in jouw studiegebied aan het werk te komen, ik was al lang blij dat ik een leuke baan vond met het juiste aantal uren.
    Gezondheid staat voorop, laat je daar door leiden. Misschien kun je een leuke baan vinden waar je voldoening uit haalt.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. lastige keuze meid...
    Maar wel erg begrijpelijk. Maar daardoor niet makkelijker.
    Ik vind het knap hoever je het al hebt weten te schoppen!!

    Knuffels!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Sanne,
    Moedig om wat je vreest onder woorden te brengen. Knap dat je al zo ver gekomen bent. Hoop dat je je P kunt binnen halen. Zeker verdiend dan.
    Is je studie in deeltijd misschien een optie voor je?
    Veel mensen staan om je heen, maar alleen jij kunt de beslissing maken die voor jou het best voelt/past. Veel sterkte.
    Groeten,
    Anja

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Sanne, ik kan me alleen maar aansluiten bij de rest. Heel moedig dat je deze vervelende realiteit bespreekbaar maakt. En ook ik vind dat je al heel ver gekomen bent. Onze zoon met CF doet sinds dit schooljaar deze MBO-opleiding en hij is helemaal stuk aan het einde van de dag. En die opleiding heb jij toch maar mooi afgerond, kanjer.

    Liefs, Riet (van CF-cafe)

    BeantwoordenVerwijderen